21 tips for å forbedre ditt nettsted

Tipsene på denne sida er ganske grunnleggende og elementære. Men det er faktisk ikke alle webmastere og webutviklere som følger dem.

1

Regelmessige oppdateringer

Det er en gammel økonomisk læresetning at det er dyrere å få en ny kunde enn å beholde en gammel. Sørg for at folk kommer tibake til nettstedet ditt igjen og igjen. Da er det nødvendig å oppdatere dem regelmessig, minst hver uke.

2

Navigasjon

Ikke la surferne måtte bruke Back-knappen for å navigere. Gjør det enkelt og oversiktlig å bla seg fram og tilbake på nettstedet ditt. Har du et stort nettsted bør du også ha en effektiv søke-funksjon.

3

Kontakt-
informasjon

Gjør det enkelt å komme i kontakt med deg. Epost-adresse bør finnes på alle sider, og din telefon og adresse bør være lett å finne fram til. Enkelte firma har investert mange penger i en strøken website, men har utelatt å fortelle hvordan man kan kontakte dem!

4

Begrens animasjonen

Animasjoner kan piffe opp nettstedet ditt, men bruk det med måte. Det skal ikke mye til før det er blitt for mye, og nettbrukeren blir distrahert fra budskapet.

5

Begrens lydbruken

Internett er et multi medium, men de fleste nettsteder vil ikke tjene på å legge bakgrunnsmusikk eller -lyd på sidene. Med mindre du reklamerer for et lydstudio eller selger plater, selvfølgelig.

6

Forum eller chat

Forbausende få nettsteder har gjort et systematisk forsøk på å engasjere nettbrukerne og få dem til å gi tilbakemeldinger. For ikke å snakke om å få dem til å bidra med innhold på nettstedet. Interaktivitet er mer egnet for forbrukere (B2C) enn for næringsdrivende (B2B).

7

Gi gode betingelser

Gi nettbrukerne fordeler av å handle gjennom ditt nettstedet eller surfe på dine sider. For eksempel lavere priser (enn i butikkene), gratis programmer eller shareware, konkurranser med mulighet til å vinne gaver, gratis online rådgivning e.l.

8

Gi trygghet

De fleste nettbrukerne er ennå ikke   vant med å handle over nettet. Forklar for dem hvorfor det er trygt (forutsatt at du krypterer evt. kort-informasjon), og gi dem rask og god service og ordrebehandling slik at de blir fornøyd og får lyst til å handle over nettet igjen.

9

Gi raske svar

La nettbrukerne forstå at det er ekte mennesker og en solid organisasjon bak nettstedet. Svar på alle forespørsler innen en dag, gjerne innen et par timer. Sett av de nødvendige menneskelige ressurser for å få det til.

10

Unngå web-klisjer

Å gi beskjeden "Under construction" er en utbredt feil. For det første er alle nettsteder kontinuerlig under utvikling (eller bør være det). For det andre har uttrykket en aura av sløvhet og middelmådighet over seg. Andre vanlige tabber kan du se på
www.webpages
thatsuck.com
.

11

Bruk statistikk

Sjekk logg-statistikken for ditt nettsted grundig. Se hvilke sider som blir besøkt mest - og minst, hvilke linker de bruker for å navigere seg fram og tilbake, og hvor lang tid de bruker på hver enkelt side. Og bruk informasjonen du får til å forbedre sidene slik at du får mer trafikk.

12

Registrer i søkemotorer

Sørg for at det er lett å finne fram til ditt nettsted. Kvasir, Yahoo, Alta Vista og Fast er de mest brukte. Og husk å legge inn meta-koder med de viktigste stikkordene på index-sida di. Dette er "barnelærdom", men det er forbausende mange som ikke tar seg bryet med å gjøre det.

13

Eget domenenavn

Ennå ikke fått et eget domenenavn for ditt nettsted? Mangel på eget domenenavn gir et svært amatørmessig preg over nettstedet ditt, selv om innholdet ellers er førseklasses. Det koster ikke mer enn et par tusenlapper. Og så finner folk lettere fram til deg (mange prøver seg først på firmanavnet som webadresse).

14

Skriv konsist

En nettside er ikke en brosjyre. Web-mediet krever at du skriver mer kortfattet, og oversiktlig. Bruk bullet-lister, bruk ingress, gjem lange lister i scrolle-bokser og ha en oversiktlig design som fremmer lesingen. Bruk heller to korte sider enn en lang.

15

Link-samling

Logikk tilsier at jo flere linker du har på dine sider, jo mindre trafikk vil dine sider få (fordi folk lettere klikker seg et annet sted hen). Praksis viser derimot at mange linker øker trafikken, fordi nettstedet ditt blir ansett som en ressurs og et sted som er verd å komme tilbake til igjen og igjen. Prøv også å få steder du linker til å gi en link tilbake til deg.

16

Bruk hensiktsmessige verktøy

Bruk verktøy til å lage og administrere nettstedet ditt som lar deg arbeide tidseffektivt. Dermed kan du bruke mer tid og konsentrasjon på å lage et godt innhold. Bruk en database i bunn når informasjonsmengden får litt størrelse på seg.

17

Tjen penger

For enkelte vil det være mulig å tjene noen penger på å selge annonseplass  eller bli en affiliate til en større partner. Eller slå deg sammen med andre som har dine nettbrukere som sin målgruppe (ditt nettsted om håndarbeid kan f.eks. selge varer for en garn-produsent).

18

Rask server

Sørg for at nettstedet ligger på en server som er rask nok og har nok båndbredde for den trafikk som er. Generelt sett koster en rask server mindre enn all tida og kostnadene som går med til å lage og oppdatere innholdet. Det er derfor god økonomi i en god server. Sidene i seg selv må selvfølgelig også være så "lette" som mulig (små bildefiler/scripts).

19

Hold loven

Copyright-reglene gjelder like mye på nettet som andre steder. Ikke legg ut ting som andre eier rettighetene til uten å spørre om tillatelse. Å linke videre er greit, men ikke legg noe inn på dine sider og lat som det er ditt stoff hvis det ikke er det.

20

Test, test, test

Har du sjekket at alle linkene fram og tilbake virker? At alle bildefiler ligger der de skal? At cgi-scriptet som tar imot skjemaet gjør jobben? At sidene ser pene ut i de to siste utgavene av både Explorer, Netscape og Opera? Og at teksten ikke inneholder noen ordleif?

21

Surf, surf, surf

Sjekk hva konkurrentene driver med og sørg for å holde tritt. Bruk en del tid på å surfe omkring og få praktiske ideer og den rette inspirasjon til å gjøre ditt nettsted enda bedre.

Kilde: Estrategi